Drieluik – een kijkwijzer voor het gezin

Het Hospitaalmuseum Sint-Janshospitaal wordt met name bezocht door toeristen, waaronder veel gezinnen met kinderen. Onder gezinnen met kinderen wordt hier verstaan: ouders/verzorgers of grootouders met één of meer (klein)kinderen tot 12 jaar. In het museum zijn al verschillende educatieve projecten ontwikkeld die zich richten op schoolkinderen uit Brugge en omgeving. Dit materiaal was echter minder geschikt voor kinderen die als onderdeel van een gezin het museum bezochten. 
Het bleek dat gezinnen graag samen het museum bezochten, maar dat met name ouders die zelf niet uit Brugge kwamen het een uitdaging vonden om met hun kinderen het museum te verkennen. De werken van Hans Memling zijn vaak de reden van het bezoek, maar de link tussen deze werken en de geschiedenis van het pand als hospitaal is voor velen niet duidelijk.

 De kijkwijzer die door ons werd ontwikkeld neemt het gezin in drie stappen mee op ontdekkingstocht door het museum. De Kijkwijzer is gevouwen in de vorm van een drieluik en reageert hiermee op een van de topstukken uit de collectie: Het Altaarstuk van Sint Jan de Doper en Sint Jan de Evangelist. Door de wijze van het vouwen krijgt kijkwijzer drie lagen die de gelaagdheid van het museum representeren. Eerst ontdekt het gezin meer over de oude functie van het pand als ziekenhuis. Via de dubbelrol van de zuster als ziekenverzorgster en non wordt de religieuze rol van het pand verkend, waarna het gezin uitkomt bij de werken die Hans Memling in opdracht van het hospitaal maakte. Het gezin wordt uitgedaagd om samen te kijken en te vergelijken.  In gesprekken over de verschillen tussen vroeger en nu kunnen de ouders sturing geven, terwijl bij de zoekopdrachten de kinderen de leiding kunnen nemen. Na afloop van het bezoek kan van de kijkwijzer een drieluik worden geknipt, zodat het thuis als aandenken dienst kan doen.

Hospitaalmuseum

Merel van der Vaart
Merel has worked in the culture & heritage sector for over 10 years, with organisations across Europe. She prefers to work on projects that build bridges between collections and people and uses digital as one of many tools to explore and create relevance, participation, radical trust and knowledge sharing. In her work, Merel combines hands-on experience with academic knowledge.

Reacties zijn altijd welkom