#muspiratie – deel je museum inspiratie

Iedere museumprofessional heeft last van beroepsdeformatie. De één maakt enthousiast foto’s van de verbodsbordjes die de entree’s van musea sieren (Update: Daar is zelfs een hashtag voor: #museumphonesigns). Een ander vraagt geïnteresseerd naar de kinderrondleiding, ook al bezoekt hij het museum alleen. En wie is er niet met argwaan door een suppoost achtervolgd, omdat ze bijna in de behuizing van een touchscreen kroop, of alleen maar oog had voor tekstbordjes/nooduitgangen/zitgelegenheid en niets anders? Andermans museum is waar velen van ons inspiratie vinden, naast de vakbladen, kranten en museumliteratuur.

Wij vinden onze museum inspiratie ook steeds vaker online. We vinden haar in blogs, tweets en hashtags. Zo kiest CultureThemes regelmatig een mooi museumthema waarmee musea hun collectie in het zonnetje kunnen zetten en organiseren ze #askacurator, waarmee (potentiële) bezoekers worden aangemoedigd met een museum in gesprek te gaan. In Nederland hebben we natuurlijk #collectievissen, elke dinsdagochtend een ander thema en inspiratie om de eigen collectie met andere ogen te zien.

En wat is er nou mooier dan je museum inspiratie delen met collega’s, museumbekenden, of mensen die je nog nooit hebt ontmoet, maar net zo denken over publiekswerking/museumeducatie/social media als jij? Met name in de Engelssprekende museumwereld hebben museummedewerkers zich op Twitter verenigd onder verschillende hashtags. Gesprekken over digitalisering en smartphone apps vind je onder #musetech. Zij die verantwoordelijk zijn voor de social media van musea groepen samen rond de hashtag #musesocial. En dan zijn er nog #museumworkersspeak, die gesprekken rond prikkelende thema’s op gang zwengelen en #drinkingaboutmuseums, die twitter gebruiken om medewerkers uit allerhande musea samen in dezelfde kroeg te krijgen, voor een echt gesprek.

Wij willen de museummedewerkers in Nederland uitnodigen, en uitdagen, om nog meer met elkaar te delen. Deel inspirerende voorbeelden door de hashtag #muspiratie te gebruiken (een poging om het eindeloos lange #museuminspiratie wat in te korten). Volg de hashtag om gelijkgezinden te ontmoeten, je netwerk uit te breiden én raak geïnspireerd door wat anderen delen. Samen maken we de sector sterker, creatiever en mooier, of zoals ze in het Engels zo mooi plachten te zeggen: sharing is caring. Deel je mee?

Aan addertjes onder het gras doen we niet. We verdienen hier geen geld en we worden er niet beter van, afgezien dan van het feit dat wij ook graag geïnspireerd raken en onze inspiratie willen delen.