Publicaties

Door onze kennis met elkaar te delen kunnen we het museale veld sterker en dynamischer maken. Daarom proberen we, waar mogelijk, ons gepubliceerde werk gratis met lezers te delen. Hier een overzicht van de artikelen die we hebben geschreven.

 

Through the Loupe: Visitor Engagement with a primarily text-based handheld AR application

Merel van der Vaart & dr. Areti Damala

Verschillende musea experimenteren met het gebruik van Augmented Reality (AR). Hierbij wordt de omgeving van een object verrijkt met extra informatie, vaak door het gebruik van een smartphone of tablet. Deze extra informatie bestaat vaak uit mooie visuele content, waarbij een virtuele wereld rond het object tevoorschijn komt. Het ontwikkelen van AR applicaties wordt steeds makkelijker en goedkoper, maar het creëren van visuele content van hoge kwaliteit blijft duur. Daarom onderzochten we of het ook mogelijk was om de technologie achter AR te gebruiken om een digitale tour door het museum te maken waarbij voornamelijk tekst en simpele afbeeldingen een rol spelen. Dit zou de ontwikkeling van AR tours ook voor kleine en middelgrote musea mogelijk maken.

Dit artikel verscheen in 2015 in de proceedings van het Digital Heritage Congress te Granada en is hier te raadplegen.

 

Domus: An on-gallery digital museum experience in two parts

Merel van der Vaart & Christie Ray

Wanneer een museum de kans heeft om gebruik te maken van Virtual Reality, is het vaak moeilijk om bezoekers de link te laten zien tussen de fysieke museumobjecten enerzijds en de virtuele beleving anderzijds. In het Allard Pierson Museum testten we de mogelijkheid om deze link te versterken doormiddel van een digitale ervaring die niet ophield bij de digitale wereld, maar die ook bij de objecten zelf plaatsvond. Onze aanname was dat bezoekers meer aandacht voor de fysieke objecten zouden hebben als ze eerder doormiddel van een virtueel spel al kennis hadden gemaakt met deze voorwerpen in hun originele context. Tot onze verbazing bleek het omgekeerde waar. Bezoekers onthielden juist meer over de zowel de objecten als het spel én waren beter in het spel als ze eerst de objecten in de vitrine hadden gezien en pas daarna het spel speelden.

Dit artikel verscheen in 2014 in de proceedings van de conferentie Nordic Digital Excellence in Museums (NODEM) en is hier te raadplegen.

 

Oramics to Electronica: Investigating lay understandings of the history of technology through a participatory project

dr.Tim Boon, Merel van der Vaart, Katie Price

Dit paper omschrijft een participatieproject van het Science Museum in Londen waarbij we zowel online als in het museum evenementen organiseerden die de museale collectie van elektronische muziekinstrumenten als uitgangspunt hadden. Hoogtepunt van dit project waren de tentoonstelling Oramics to Electronica die via co-creatie tot stand kwam en een online Remix wedstrijd.

Dit artikel verscheen in 2014 in het online Science Museum Group Journal en is daar gratis te raadplegen.

 

Contextualizing Collections: Using Virtual Reality in Archaeology Exhibitions

Christie A. Ray & Merel van der Vaart

Het gebruik van Virtual Reality kan een goede manier zijn om de oorspronkelijke context van bijvoorbeeld archeologische voorwerpen te tonen. Zo kan een bezoeker bijvoorbeeld door een virtueel Romeins huis lopen en ontdekken hoe de objecten in vitrines ooit een rol speelden in het dagelijks Romeinse leven. Daarnaast kunnen de objecten ook virtueel gerestaureerd worden, zodat ze in hun oorspronkelijke staat te bewonderen zijn. In het Allard Pierson Museum onderzochten we hoe een dergelijke virtuele ervaring de bezoekersbeleving kon verbeteren. Hierbij werd duidelijk dat onder andere het gebruiksgemak van de installatie als geheel, de visuele kwaliteit en de verbinding met de fysieke objecten van grote invloed zijn op de beleving van bezoekers.

Dit artikel verscheen in 2013 in het tijdschrift Exhibitionist van de Amerikaanse Museumvereniging en is hier te raadplegen.

 

Towards an integrative approach to interactive museum installations

Christie A. Ray & Merel van der Vaart

Wanneer musea technieken lenen van de game industrie, zoals vaak gebeurd bij Virtual Reality installaties, dan is het belangrijk dat daarbij rekening wordt gehouden van de specifieke museale context. Deze context stelt eisen aan de duur en complexiteit van activiteiten. Daarnaast is het belangrijk dat de link tussen het fysieke museumaanbod (de objecten) en de virtuele wereld duidelijk is voor bezoekers. Tenslotte zullen musea rekening moeten houden met de kwaliteitsstandaarden die de professionele game industrie heeft gesteld.

Dit artikel verscheen in 2013 in de proceedings van het Digital Heritage Congress in Marseille en is hier te raadplegen.

 

‘Enthousiasten’ mobiliseren

Merel van der Vaart

Dit artikel omschrijft hoe we voor het Oramics project van het Science Museum in Londen Facebook gebruikten om een online community van elektronsiche muziek enthousiastelingen te ontwikkelen. Deze groep kreeg een kijkje achter de schermen tijdens de ontwikkeling van een tentoonstelling over de geschiedenis van de elektronische muziek in het Verenigd Koninkrijk, kregen toegang tot archiefstukken van het museum die voor het algemene publiek te specialistisch waren en hielpen zelfs bij het crowdsourcen van bruiklenen voor de tentoonstelling.

Dit artikel verscheen in 2012 in Museumvisie en is helaas niet online te raadplegen.

 

Zijn musea bang voor kleuters?

Wyke Sybesma & Merel van der Vaart

Naar aanleiding van het congres Vensters op de Canon: Heden en verleden in (jeugd)literatuur en musea schreven we dit artikel over het (gebrek aan) educatief aanbod voor kleuters in musea. Wat zijn de ingrediënten van een succesvol kleuterprogramma en waarin verschilt een kleuterprogramma van dat voor hogere basisschoolklassen. We omschrijven waarom het belangrijk is om juist ook kleuters te bedienen en hoe musea dit het best kunnen doen.

Dit artikel verscheen in het boek Vensters op de Canon: Heden en verleden in (jeugd)literatuur en is helaas niet online te raadplegen.