Vraag het een conservator op 13 september

Het culturele seizoen is weer begonnen en dat wordt wereldwijd gevierd met Ask a Curator Day.

Op 13 september zitten conservatoren uit 54 landen klaar om vragen te beantwoorden. Doet jouw museum nog niet mee? Treur niet! Er is nog tijd om je aan te melden.

Weet je niet precies wat deelname inhoudt, of heb je argumenten nodig om collega’s te overtuigen? Organisator Mar Dixon heeft antwoord op al je vragen.

 

Naar aanleiding van observaties vorig jaar heb ik ook wat tips:

1. Laat de conservatoren echt aan het roer zitten, maar zorg dat ze steun krijgen van de afdeling die doorgaans de social media kanalen beheert.

Je kunt niet verwachten dat iemand ineens een ander medium machtig is, maar de kracht van Ask A Curator is juist dat musea hun menselijke gezicht laten zien. Er is dus  een nauwe samenwerking nodig tussen conservator en marketing medewerker, maar zorg dat de persoonlijke passie en kennis van de conservator centraal staan.

 

2. Houd zelf de hashtag #AskACurator in de gaten en wacht niet totdat er speciaal voor jou een vraag komt.

Vorig jaar zijn een aantal hele mooie algemene vragen de revue gepasseerd, waar je als conservator een persoonlijk antwoord op kan geven. Deze vond ik bijvoorbeeld interessant: “If you could rewrite “No Touching” signs to better reflect your feelings/get people to pay attention, what would they say?” Juist door dit soort vragen te beantwoorden kun je in gesprek komen met mensen die misschien helemaal niet wisten dat jouw museum bestond (en zo enthousiast zijn over je geweldige open & benaderbare houding dat ze spontaan langs komen!)

 

3. Presenteer het thema van je museum op een manier die betekenis heeft voor iemand die geen liefhebber of kenner is.

Dat kan op een hele grappige manier, zoals het Center for Meteorite studies vorig jaar deed: “Pick a number between 1 and 1200 and we’ll reply with what ‪#meteorite it is from our collection!” Maar het kan ook een stuk serieuzer, zoals het American History Museum liet zien: ze vroegen of mensen iets wilde weten over de rol van vrouwen in de Eerste Wereldoorlog. Mensen kwamen met de meest uiteenlopende en interessante vragen. Bonus: Je komt misschien tot nieuwe invalshoeken om over je onderwerp te praten. Het is niet altijd makkelijk om dat snijpunt te vinden van relevantie voor het museum en relevantie voor de vraagsteller, maar probeer het specialisme van een conservator te presenteren op een manier die toegankelijk is voor mensen die niks met het onderwerp hebben.

 

Zoek je nog meer inspiratie? Hier onze blog post van vorig jaar.

 

Schrijf een reactie.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *