Familie doe-pakketten

Hoe zorg je ervoor dat alle leden van een (jong) gezin plezier beleven aan hun museumbezoek? En hoe help je hen om het museum samen te verkennen? Een doe-pakket is niet alleen leuk voor jonge bezoekers, maar kan ook ouders helpen om samen met hun kinderen de collectie te verkennen. Het ontwikkelen van een familie doe-pakket kost tijd en geld, maar een goed pakket kan van grote waarde zijn voor gezinnen. Het helpt je museum op de kaart zetten als een leuke bestemming voor een familie-uitje. Maar wat is een goed doe-pakket? En waar moet je allemaal aan denken tijdens het ontwikkelen ervan?

Het Victoria & Albert Museum in Londen heeft hun stappenplan voor het ontwikkelen van een familie doe-pakket online gedeeld. Dit zijn onze favorieten tips en trucks uit de lijst (en een paar van onszelf):

 

Stel heldere doelen voor je doe-pakket en zorg dat het hele team op de hoogte is van deze doelen.

Wij zouden bovendien voorstellen om vooraf te bedenken hoe je kunt testen of deze doelen daadwerkelijk behaald zijn. Bij cijfermatige doelen is dit relatief makkelijk. Zo kun je bepalen hoe vaak je wilt dat de pakketten per week/maand/jaar gebruikt worden, maar wat zegt dit over de toegevoegde waarde van het pakket voor het door jou beoogde publiek? Probeer dus niet alleen kwantitatieve (cijfermatige), maar ook kwalitatieve doelen te stellen. Leg je doelen vast voordat je aan het project begint en zorg ervoor dat deze doelen ook daadwerkelijk een rol spelen tijdens de ontwikkeling. Pak ze erbij tijdens besprekingen en test je doelen al tijdens de ontwikkeling van je doe-pakket. Dit kan door bijvoorbeeld een simpel prototype te testen met publiek. Het evalueren van een prototype hoeft niet ingewikkeld te zijn en zelfs kleine kinderen zijn zeer goed in staat om hun mening te geven over producten die voor hen zijn gemaakt. Eerder schreven we al over manieren waarop kleuters bij de evaluatie van projecten kunt betrekken. Zelfs wanneer je met maar een paar bezoekers test heb je een grotere kans dat de doelen behaald worden en je een sterk product neerzet.

 

Betrek conservatoren bij het ontwikkelen van het doe-pakket.

Conservatoren weten veel meer over de collectie dan wat er op de tekstbordjes staat vermeld. MuseumHack benadrukt regelmatig het belang van gossip, roddels en leuke weetje, voor een pakkende rondleiding. Hetzelfde geld voor een doe-pakket. Leuke, spannende en interessante verhalen zullen beter blijven hangen dan feitjes. Wij voegen daar aan toe: praat met je suppoosten en publieksbegeleiders. Zij weten welke objecten al veel aandacht krijgen van bezoekers, wat voor vragen kinderen stellen of waarvan ze graag foto’s maken. Maak gebruik van deze kennis. Niemand kent je bezoekers zo goed als de suppoosten.

 

Maak keuzes.

In de eerste plaats is het belangrijk om een heldere doelgroep te kiezen en de inhoud van je pakket daar ook echt op af te stemmen. Vaak is er een wens om een nieuw educatief product voor een zo breed mogelijk publiek te maken, zeker als de productie relatief veel tijd en geld heeft gekost. In de praktijk betekent dat helaas vaak dat het pakket voor geen van je doelgroepen echt geschikt is. Door te kiezen voor een specifieke doelgroep kun je een sterker educatief pakket neerzetten, wat van grotere waarde is voor je publiek en bovendien waarschijnlijk langer meegaat.

 

Kies voor duurzaamheid

Dit is een tip die we op verschillende plekken in het stappenplan tegenkwamen en verder reikt dan het kiezen voor duurzame materialen. Zorg bijvoorbeeld dat je met objecten werkt die lang op zaal te zien zullen blijven. Duurzaam met je geld omgaan betekent ook dat je niet het gehele budget in de ontwikkeling van het doe-pakket moet stoppen. Houd budget over voor onderhoud en het vervangen van verdwenen of kapotte onderdelen. Én spreek af wie hiervoor verantwoordelijk is en hoe vaak pakketten worden gecontroleerd en schoongemaakt. Zorg dat er geld is voor minstens één gedegen evaluatie (zodat je kunt controleren of je je doelen hebt bereikt) en voor aanpassingen die in de evaluatie naar voren kwamen. Let er tenslotte ook op dat er budget is voor de marketing van het product. Niets is zo zonde als een goed educatief product dat door de organisatie als onsuccesvol wordt beschouwd omdat het te weinig werd gebruikt, omdat mensen simpelweg niet wisten dat het bestond.

 

Ten slotte onze eigen top tip: Denk aan diversiteit.

Gezinnen bestaan in vele soorten in maten en zorg ervoor dat de taal, inhoud en activiteiten van je familie doe-pakket daar rekening mee houdt. Zorg dat er genoeg materialen zijn voor grote gezinnen. Niet alle gezinnen bestaan uit een vader, een moeder en twee kinderen. Samengestelde gezinnen komen ook naar het museum. Evenals gezinnen met twee vaders of twee moeders, of gezinnen die één van de ouders zijn verloren. Denk hieraan wanneer je je teksten schrijft en probeer expliciete verwijzingen naar het ‘traditionele gezin’ te vermijden. Is het pakket ook toegankelijk voor gezinnen waarvan één (of meer) van de leden een rolstoel gebruikt? Als leden van het gezin niet in Nederland zijn opgegroeid, begrijpen ze dan je culturele verwijzingen nog, of moeten deze extra uitgelegd worden? Het is zeer goed mogelijk om een doe-pakket te ontwikkelen voor een specifieke doelgroep, maar er ook voor te zorgen dat het doe-pakket ook toegankelijk is. Praat hier met collega’s over en bepaal samen waar de grens ligt tussen doelgroepgericht werken en zorgen voor toegankelijkheid. Een toegankelijk, duurzaam familie doe-pakket is de ontwikkelkosten meer dan waard.