Innovation Lab: Digital Identities

Op 20 november vindt het tweede erfgoed Innovation Lab plaats, een samenwerking tussen het meSch project, Digital Identities en Acuity Design. Na een succesvol eerste Innovation Lab in het Museon (Den Haag), zal het tweede Lab plaatsvinden bij Waag Society in Amsterdam. In de aanloop maken we kennis met de organisatoren. Abhay Adhikari van Digital Identities vertelt hoe hij musea helpt bij de implementatie van digitale strategieën.

 

Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Ik heb altijd met digitale media gewerkt. Ik begon mijn carrière bij verschillende mensenrechtenorganisaties en uitgeverijen in India. Ik ben erg dankbaar voor deze ervaring, want ik heb er geleerd dat digitale media een krachtig middel voor verandering kunnen zijn. Daarom besloot ik met musea te gaan werken. Onze culturele en erfgoedorganisaties bevinden zich in een periode van radicale verandering en ik wil onderdeel uitmaken van dit proces van ‘sense-making’. Ik wil met inspirerende mensen werken, met passie voor hun werk, die willen ontdekken hoe deze organisaties sociale en digitale media kunnen gebruiken om het publiek bij hun werk te betrekken en positieve sociale veranderingen te stimuleren. Ik heb in het verleden ook onderzoek gedaan naar biofeedback games. Hiervoor werkte ik veel samen met jongeren om nieuwe technologieën te testen. Ik wil het gebruik van technologie aanmoedigen, maar wel met oog voor de juiste context!

 

Kun je ons wat voorbeelden geven van het werk dat je met culturele organisaties hebt gedaan?

Ik werk op verschillende manieren samen met erfgoedinstellingen. Ik geef workshops, maar begeleid ook langere digitale transformatie projecten. Ik heb het geluk gehad om te kunnen werken met organisaties in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Nederland en recentelijk ook de VS. In mijn workshops help ik organisaties om een unieke digitale identiteit te ontwikkelen, waarbij medewerkers social media gebruiken om netwerken van specialistische kennis op te bouwen en campagnes op te zetten rond een specifiek thema. Deelnemers van deze Digital Identity sessies kwamen onder andere van Tate (Londen) en het Rijksmuseum. Een van mijn favoriete deelnemers was van het Ajette Sami Museum, uit Jokkmokk, een stadje bij de poolcirkel. Ik weet nog goed hoe enthousiast zij was over het gebruik van social media om vooroordelen over Sami aan de kaak te stellen. Bij langere projecten werk ik met musea samen bij het opzetten nieuwe participatieve projecten en de organisatie van fysieke evenementen die het gat tussen de online en offline ervaring dichten. In 2014 heb ik het Mary Rose Museum in Portsmouth geholpen bij het ontwikkelen van een gecrowdsourced 3D printproject. Momenteel werk ik met het nationaal historisch museum (Historiska Museet) in Zweden aan een campagne die seksevooroordelen onder de loep neemt, wat betreft de representatie van vrouwen.

 

Je werkt met veel verschillende organisaties, zowel in de commerciële als de culturele sector, waarom werk je graag met musea?

Er zijn twee belangrijke redenen. In de eerste plaats hou ik van de passie en toewijding van museumprofessionals voor hun organisatie, hun werkgebied en hun publiek. Ten tweede vind ik de grote urgentie voor verandering interessant. Als je die twee zaken met elkaar combineert ontstaat er ruimte voor interdisciplinaire samenwerking. Op zo veel vlakken lopen musea voorop met het gebruik van technologie. Wanneer ik met multinationals of lokale overheden werk gebruik ik vaak technieken die ik geleerd heb van mijn werk met culturele organisaties.

 

Wat kunnen musea volgens jou leren van andere sectoren?

Ik zeg altijd: Goede voorbeelden hoeven niet altijd uit je eigen sector te komen. Kijk verder. Wees creatief in de manier waarop je over dingen nadenkt. De toekomst ligt aan je voeten als je op een multidisciplinaire manier problemen op kunt lossen.

 

Veel musea hebben het gevoel dat ze afhankelijk zijn van externe partijen wanneer ze digitale installaties willen ontwikkelen. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ze in dit proces zelf voldoende invloed hebben en een succesvol product neer kunnen zetten?

De huidige technologie en de technische standaarden veranderen ontzettend snel. Daarom zou ik musea afraden om te investeren in op maat gemaakte oplossingen. Dat is namelijk geen duurzame oplossing. Maar nog belangrijker is dat ze zich terdege bewust zijn van de context waarin een technologie gebruikt gaat worden. De meest veelbelovende technologie zal waardeloos voor je zijn als het niet past bij de waarden, missie en doelstelling van je organisatie. Ik denk dat het heel belangrijk is om aandacht te besteden aan de digitale vaardigheden van personeel op alle afdelingen. Het is niet langer genoeg om te begrijpen wat bepaalde software of hardware kán. Digitale middelen gaan een steeds persoonlijkere relatie aan met gebruikers en het is belangrijk dat in musea basiskennis aanwezig is op het gebied van user experience (UX), interaction design en soortgelijke vakgebieden. Dit was voor ons een van de redenen om het Innovation Lab te starten voor de erfgoedsector. We hebben onszelf tot doel gesteld om de sector te helpen basiskennis op te bouwen van deze nieuwe concepten die invloed hebben op de manier waarop we digitale installaties ontwikkelen en opdrachten uitschrijven. We willen culturele organisaties meer invloed geven in de ontwikkeling en productie van succesvolle eindproducten.

 

Steeds meer organisaties lijken te investeren in technologieën zoals het Internet der dingen (Internet of Things), wearables, beacons en sensoren. Kunnen musea deze dingen gebruiken om hun publieksaanbod te verbeteren, of zijn het slechts hypes die veel kosten en weinig opleveren?

Jazeker, ze zullen een grote rol gaan spelen in de manier waarop we het museumbezoek vormgeven, maar zover is het nog niet. We zullen een manier moeten vinden om deze technologieën niet alleen te gebruiken, maar er ook mee te spelen en experimenteren. Zo kan het ontzettend nuttig zijn om prototypes te maken. Droom groot, maar begin klein!

Digital Identities werkt samen met Zweedse musea aan de ontwikkeling van hun digitale identiteit. (foto: Digital Identity)

Digital Identities werkt samen met Zweedse musea aan de ontwikkeling van hun digitale identiteit. (foto: Digital Identity)

De meeste museummedewerkers hebben geen IT achtergrond. Wat kunnen ze doen om nieuwe technologieën en hun mogelijkheden beter te begrijpen?

Benader al die nieuwe technologie op een speelse manier. En vergeet niet dat jij uiteindelijk de leiding hebt. Wees niet bang om fouten te maken en heb geen angst dat je iets stuk zult maken. Dat is een van de dingen die ik leerde toen ik aan een Smart City project werkte. We proberen constant nieuwe dingen te maken met opkomende technologieën. En meestal doen we dat vooral om te begrijpen wat er mogelijk is!

 

Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor musea die meer technologie willen gaan gebruiken?

De verleiding om gelijk groots uit te pakken! Zoals ik al zei, droom groot, maar begin met het nemen van kleine stappen.

 

En welke mogelijkheid ligt er open?

Musea waren eens de bewakers van kennis. Sociale en digitale media bieden hen de mogelijkheid om hun rol te herzien en poorten tot kennis te worden. Gebruik deze gereedschappen om een nieuw sociaal contract aan te gaan met de maatschappij. Het gaat om het ontwikkelen van weerbaarheid, duurzaamheid en zelfs economische mogelijkheden.

 

Computers, software en programmeurs zijn duur. Hoe kunnen musea de beste waar voor hun geld krijgen?

Begin met prototypes! Je hoeft de hardware en software niet te kopen om te ontdekken wat het zou kunnen doen. Er zijn zoveel verschillende prototype technieken die het mogelijk maken om de rol, het doel en het gebruik van technologie te verkennen. Hier besteden we veel aandacht aan tijdens het Innovation Lab.

 

Op 20 november ben je een van de workshopleiders van het Innovation lab. Je hebt al verschillende van deze labs georganiseerd, waar geniet je het meest van?

Er is doorgaans een moment waarop de deelnemers gaan van Dit is onmogelijk naar Ja! Dit gaan we doen. Je kunt het enthousiasme van hun gezichten lezen. Het is eigenlijk wat ik eerder al zei: Het plezier van werken met mensen die een passie hebben voor wat ze doen en die openstaan voor het experiment.

 

Het erfgoed Innovation Lab wordt georganiseerd door meSch, Digital Identities en Acuity Design en vindt plaats in de Waag, op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar voor deze eendaagse workshop op 20 november. Op 17 en 18 november vindt er een Digital Identity seminar plaats in het Van Abbemuseum.