De Muse musea op Instagram top 3

Lijst Erom maakte een lijstje van musea op Instagram, ik maakte daar een grapje over en voor ik het wist was ik de pineut! Want wat waren eigenlijk mijn favoriete Nederlandse Instagrammende musea? Wat volgde was een avond speuren, kijken en vergelijken.

Ik begon bij de lijst met de grote naam, de ‘museums on Instagram master list‘ (Google doc) van Mar Dixon. Zij is de bedenker van @52museums, een Instagram account dat elke week door een ander museum wordt beheerd. Een soort internationale proeverij van musea op Instagram dus. Het idee hierachter is dat mensen zo door één account te volgen heel veel verschillende musea kunnen ontdekken. De deelnemende musea hopen zelf natuurlijk ook meer volgers krijgen. De ‘master list’ van Mar leek behapbaar. Ik telde 22 Nederlandse musea. Maar het bleek al snel dat veel van onze musea zich nog niet bij Mar en haar lijst hebben gemeld, want in werkelijkheid bleken er veel meer Nederlandse musea actief.

Aanmelden kan trouwens hier (Google doc)–

De longlist werd langer en de keuze steeds moeilijker. Er volgenden tips op social media die het er niet makkelijker op maakten. Wat doen een hoop musea het goed! Toch waag ik een poging. Mijn top drie Nederlandse Musea op Instagram.

Neerslag van een avond musea zoeken op Instagram (Foto: Merel van der Vaart)

Neerslag van een avond musea zoeken op Instagram (Foto: Merel van der Vaart)

#3 Het Haags Historisch Museum – @haagshistorischmuseum

Laatst hoorde ik iemand dit museum nog omschrijven als “supersonisch saai”. Zo poetisch dat je zou willen dat je het in een slimme marketingcampagne kon gebruiken. Ik kan me voorstellen dat het Haags Historisch wat stoffig kan lijken. De entree is nog lekker ontoegankelijk, je moet een grote trap op, en mist de grandeur van buurman het Mauritshuis (hoewel je daar trouwens een nog veel grotere trap af moet). Maar het Haags Historisch doet een paar dingen heel erg goed. Tekstbordjes schrijven bijvoorbeeld. En ik vind hun tentoonstellingsprogramma spannend, al leveren ze misschien zelden blockbusters af.

Iets wat het Haags Historisch ook goed doet is Haags zijn. En daarvoor gebruiken ze onder andere Instagram. Hoe makkelijk zou het zijn om als museum van de Hofstad je te richten op het leven van de elite? Mooie jurken en chique serviezen doen het goed bij de gemiddelde museumkaarthouder. En daar hebben ze vast wat van in het depot, van die jurken en serviezen. Maak wat mooie foto’s, voeg daarbij wat archiefmateriaal en je hebt een hele leuke Instagramfeed. In plaats van deze makkelijke onderwerpen kiest het Haags Historisch voor iets anders. Ze kiest voor radical trust. Ze geeft haar Instagram account uit handen en vraagt regelmatig een Hagenaar of Hagenees, beroemd of onbekend, zijn of haar Den Haag te laten zien. Soms levert dat poetische foto’s en teksten op. Soms foto’s van bushokjes en pleintjes die mij minder kunnen bekoren, maar die me wel iets heel belangrijks vertellen over dit museum: Ze wil van Den Haag zijn, in plaats van over Den Haag gaan. Den Haag kent vele gezichten en dit museum is op zoek naar manieren waarop ze al die gezichten kan tonen en zoveel mogelijk inwoners welkom kan heten. Bovendien hadden ze laatst voor het eerst een avondopenstelling en voor al het personeel was pizza besteld. Ik kwam gelijk binnen met een ietwat verwarde pizzakoerier. Even later stond ik huilend te kijken naar een hartverscheurend verhaal over een door oorlogsgeweld verpletterde Joodse kalverliefde. Jeetje mina.

Maar het gaat dus over Instagram en dat doet het Haags Historisch Museum ook heel goed.

#2 Nederlands Drukkerij Museum – @nederlandsdrukkerijkmuseum

Dit is een museum dat ik voor deze avond speuren op Instagram nog niet kende en nu wil ik er op bezoek. Het museum heeft een hele lelijke website, met daarop een trots bericht dat ze eindelijk een traplift hebben, maar de foto’s die ze op Instagram delen zijn zo mooi en sfeervol. Helaas is het laatste bericht van 40 weken geleden, dus ik vermoed dat dit het werk was van een enthousiaste stagiaire. Dat neemt niet weg dat dit account laat zien dat je als klein museum met een lelijke website, die je misschien niet zo een twee drie kan veranderen, met behulp van social media een nieuw beeld van jezelf kunt scheppen. Een beeld van kunstenaars die bij jou hun kaarten komen drukken, van middelbare scholieren die aan proefpersen hun eigen teksten staan te draaien en van drukletters en letterbakken die gewoon heel fotogeniek zijn.

Een ander museum met mooie, zeer Instagramwaardige foto’s is het Textielmuseum (@textielmuseum). Design en mode doen het goed op Instagram. Zelf vind ik een close-up van een mooie stof, of een met mooi linnen feestelijk gedekte tafel, fijner om naar te kijken dan alweer een plaatje van een kunstwerk. Maar smaken verschillen natuurlijk. En het Textielmuseum lijkt nog een Instagram truc toe te passen. Als je naar het account als geheel kijkt, dus niet naar een individuele foto, toont de overzichtspagina een bepaald kleurenpalet. Het zachte blauwgroen overheerst, ookal zijn de individuele foto’s heel verschillend. Door dit gedeelde kleurenpalet, dat ook nog eens helemaal on-trend is, ziet de account er uitermate gelikt uit.

#1 De Hermitage – @hermitage-amsterdam

Hier ben ik eigenlijk een beetje verbaasd over. De Hermitage associeer ik dus wel met mooie jurken en chique serviezen. Mooi, netjes, verzorgd, een tikkeltje conservatief. Een museum voor dames, hun vriendinnenclubje en, als ze hem zo gek kunnen krijgen mee te gaan, hun man. Door de posters en andere reclame-uitingen voel ik me nooit aangesproken, maar toen ik de Instagrampagina bekeek dacht ik: “Een stuk hipper dan ik had verwacht, die Hermitage.” Het museum richt zich via dit kanaal duidelijk op een jonger publiek. En het werkt. Nu wil ik naar een jazz concert, of even kijken tijdens museumnacht. Volgens mij werken er ook hele leuke mensen. Dat is dus de kracht van Instagram.

Dat is hem dan. Mijn supersonisch subjectieve Instagram top drie. Wat zijn jouw favorieten?

En wat is nu het geheim van een goed Instagram account? Ik weet het niet precies, maar het heeft hier iets mee te maken: Laat iets zien wat men tijdens een bezoek niet kan zien, maar wat er wel voor zorgt dat ik (of iemand anders die wel je doelgroep is) nu heel graag op bezoek wil komen. O, en maak af en toe een grapje. Dat mag best. Kortom, ga op zoek naar je eigen stem als organisatie. En vind vervolgens een manier waarop die stem niet meer van één persoon afhangt, maar door verschillende collega’s gebruikt kan worden. Zoiets.

O, en het Teylers heeft dus ook een hele mooie account!

Met dank aan @Veermus en @MartjanKuit voor de Twitter-inspiratie.