Workshops & presentaties

We verzorgen regelmatig presentaties op conferenties en workshops voor culturele instellingen in binnen- en buitenland. Onze focus ligt momenteel voornamelijk op publieksparticipatie en (digitale) innovatie. Wil je een workshop boeken of informatie ontvangen over de kosten? Neem dan contact met ons op via de knop onderaan deze pagina.

Workshops

Storytelling of Story Making? (halve dag/hele dag)

Musea worden vaak gepresenteerd als ‘storytellers’, organisaties die het door hun verhaal vertellen aan (liefst geïnteresseerde) bezoekers. Maar wat gebeurt er eigenlijk tijdens het museumbezoek? Hoe verwerken bezoekers de informatie die je met hen deelt? En in hoeverre heb je eigenlijk controle over het verhaal waar een bezoeker mee naar huis gaat? Tijdens deze workshop verkennen we het leerproces van bezoekers aan de hand van leertheorieën en praktische voorbeelden. Ook onderzoeken we hoe je bij het ontwikkelen van tentoonstellingen rekening kunt houden met dit leerproces.

Deze workshop is te boeken als een ‘taster’ workshop van een halve dag, of een volledige workshop van een hele dag.

 

‘Cut the crap’ innovatie workshop (halve dag)

Deze workshop gaven we voor het eerst in opdracht van het SweDip consortium in Zweden, op uitnodiging van IdeK. Het is de ‘light’ versie van de Digital Innovation Lab workshop. Tijdens de workshop verkennen we welke kennis en ervaring je in huis moet hebben om innovatieve projecten in goede banen te leiden. Ook geven we je praktische vaardigheden mee waarmee je in je eigen organisatie innovatie op de agenda kunt zetten.

Loving @MerelVaart’s talk on the last day of our #SWEDIP education. Issuing real truths about the disconnect btwn museum & tech people.

– Jen Lindblad on Twitter.

Digital Innovation Lab workshop (hele dag)

Deze workshop organiseren we samen met Digital Identities en Acuity Design en kan in opdracht worden gegeven aan een organisatie, of aan deelnemers uit verschillende instellingen, bijvoorbeeld in opdracht van een erfgoedhuis of samenwerkingsverband. Soms organiseren we deze workshop ook zelf met vrije inschrijving. In het verleden deden we dit in Den Haag, Amsterdam en Stockholm.

Digitale innovatie is voor ieder museum haalbaar, zolang je organisatie over de juiste vaardigheden beschikt. Innovatie is niet eens in de zoveel jaar een groot project neerzetten. Innovatie is continue op zoek zijn naar nieuwe en betere manieren om je publiek te bereiken, op een manier die bij jouw organisatie past.

Zorg dat je organisatie de juiste vaardigheden in huis heeft om op een innovatieve manier na te denken over, maar vooral ook aan de slag te gaan met technologie. Het Innovation Lab heeft tot doel om culturele instellingen, groot en klein, de vaardigheden te geven die nodig zijn om technologie op een innovatieve manier in te zetten. Hiermee kunnen ze zelf digitale projecten starten, maar ook succesvoller samenwerken met externe partijen.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
Welke vragen moet je stellen?
Hoe weet je of je op de goede weg zit?
Hoe zorg je dat je eindproduct toegankelijk is voor een breed publiek en aansluit bij je doelgroep?
We willen niet overal schermen, kunnen we dan alsnog digitaal innoveren?
Wat betekent digitale integratie?

Meer informatie over het Digital Innovation Lab vind je hier.

Liked it very much. Would definitely recommend it.

– Deelnemer van de sessie in Den Haag.

Workshops in opdracht

Soms wil je als organisatie een workshop die precies past bij dat ene grote project, of de herontwikkeling van je vaste presentaties. Neem dan contact met ons op voor een workshop op maat. We organiseren workshops op maat van 1 of 2 dagen.

 

Voorbeeld:

Voor de kick-off van een digitaal project van Museum Valkhof organiseerden we een op maat gemaakte workshop. Uitgangspunt was om de mogelijkheden van dit project te verkennen voordat werd besloten welke technologie er gebruikt zou worden. We verkenden de voor- en nadelen van de verschillende opties, maar onderzochten ook de verbinding tussen de digitale toepassing en de fysieke ruimte. Er werd stilgestaan bij de vraag: Als het belangrijk is dat mensen deze digitale ervaring in het museum hebben, wat is dan de meerwaarde van het museum als fysieke ruimte? Hoe kon de installatie in het gebouw verankerd worden? Er werd gepraat over de fysieke structuur, zichtlijnen naar buiten, maar ook meer facilitaire ruimtes zoals het café en de lobby.

 

Presentaties

We worden regelmatig gevraagd als sprekers in binnen- en buitenland. Organiseer je een congres, een kennisdag of een inspiratiedag voor collega’s? Neem dan gerust contact met ons op.

Een overzicht van enkele presentaties:

Spreker op het symposium Mobiele Applicaties in het Museum, LKCA & het Rijksmuseum.

Spreker bij Hacking Heritage: The Audience, Waag Society.

Spreker bij PhoSTEM workshop, Science Museum (Londen).