Something to talk about – een kinderkijkwijzer

Het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen heeft speciaal voor het gezin een kinder kijkwijzer gemaakt. Het is een simpele folder, een doodnormaal A4’tje, maar de inhoud is van grote kwaliteit. Er is keuze uit een aantal thema’s en het onderwerp van onze kijkwijzer is sculptuur.
De kracht van deze children’s guide ligt in de beknoptheid. Het is meer een handreiking of gebruiksaanwijzing voor de ouders om samen met hun kroost naar moderne kunst te kijken, dan een uitgebreid verhaal voor kinderen. Het taalgebruik van de folder is niet belerend of saai, maar nodigt het gezin uit om samen het museum te verkennen. De kijkwijzer bestaat uit zes onderdelen met elk een andere invalshoek.

Bijvoorbeeld, de vraag bij Sculpture 87 van Hein Heinsen behandeld het verschil tussen detail en geheel. De bovenste rode hoeken van de kijkwijzer (zie foto) kun je er af scheuren om te gebruiken als kijkframe. Een ander aspect dat wordt behandeld is balans. Om uit te leggen wat balans is, moeten de deelnemers op een been staan. “When you fall, you lose your balance” staat er, waarna er gevraagd wordt of het beeld in balans is. Het gaat hier om kijken, verschillen constateren en om je eigen ervaring te gebruiken om een kunstwerk te analyseren. Wanneer het gebruik van verschillende materialen wordt behandeld, worden deelnemers verwezen naar de informatiestand waar zij de verschillende steensoorten kunnen voelen. Dit benadrukt het multi-sensorische aspect van kunstbeleving. Maar er is ook een verwijzing naar het gebruik van taal wanneer bezoekers wordt gevraagd naar de betekenis van de zin It would melt a heart of stone.
Naast de beschouwende kant van kunst (materialen, structuur, beweging, afmetingen) is er ook aandacht voor het historische aspect. Zo wordt er bij een beeld van Bertel Thorvaldsen Venus met de appel verwezen naar het verhaal uit de Klassieke Oudheid. Verder wordt een van de belangrijkste kenmerken van de klassieke kunst behandeld: naaktheid.

Deze kijkwijzer heeft misschien het woord ‘kinder’ in zijn naam, maar voor volwassenen is het zeker leuk om mee te doen. De deelnemer wordt gevraagd te kijken, voelen, te doen en te denken. Het fysieke aspect is een belangrijk onderdeel van het leerproces. De teksten zijn goed geschreven: ze zijn kort, maar bevatten goede en concrete informatie. De diversiteit zorgt voor een spannend geheel: taal, klassieke oudheid, voelen en doen. De vragen die aan het eind van elke ‘opgave’ worden gesteld zijn aantrekkelijk: Wat zou jij, kun je dit, hoe zou jij… Omdat je op een been hebt gestaan, begrijp je het begrip balans veel beter en kun je beter oordelen over de balans van het kunstwerk.
Na elke opgave staat MORE voor de nieuwsgierigen en/of actievelingen. De foto’s op het blad helpen je de kunstwerken te herkennen, maar helpen je ook anders naar de werken te kijken. Zo zie je hoe het kijkframe gebruikt kan worden, of hoe je een beeld ‘kunt nadoen’. Voor diegenen die nog meer willen, wordt er geadviseerd naar het kinderatelier te gaan.
 Deze kijkwijzer biedt bezoekers inderdaad ‘Something to talk about’.