Weblessen van het Museum van de Twintigste Eeuw

Het museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn is een middelgroot museum met een klein budget voor educatieve activiteiten. Toch heeft het museum een vorm gevonden die past binnen het budget, maar toch zeer aantrekkelijk en toegankelijk is voor de middenbouw en de bovenbouw van het primair onderwijs. Via weblessen, die een expositie of een in het museum uitgevoerd educatief programma ondersteunen, proberen zij de jeugd op een passende manier bij het erfgoed te betrekken. De weblessen van het museum zijn ‘van tulpensoep tot knijpkat’ over de hongerwinter en ‘Het opa en oma tijdperk’.
Educatief medewerker Annika den Burger vertelt meer.

De weblessen zijn ontwikkeld ter ondersteuning van een expositie of educatief programma. Met de weblessen kunnen de leerkrachten een voorbereidende les op het museumbezoek of een verwerkende les na het museumbezoek houden. De weblessen kunnen in zo’n 3 kwartier gemaakt worden. Bij één van de weblessen is een toets opgesteld, die op later tijdstip gemaakt kan worden. De weblessen zijn te vinden op www.datbewarenwe.nl en bestaan uit een aantal pagina’s. In de weblessen zijn onder andere spelletjes, teksten, weetjes en vragen te vinden. Daarnaast is de webles gelinkt aan een woordenboek. Onderstreepte woorden zijn in het woordenboek op te zoeken. Ook kunnen de kinderen een bronnen-index raadplegen om zo over een specifiek onderwerp meer op te zoeken. Dit kan worden gebruikt bij bijvoorbeeld het houden van een spreekbeurt of het maken van een werkstuk.

Waarom internet?
De weblessen vormen een goede aanvulling op ons bestaande educatieve aanbod. Daarnaast verlaagt het de drempel tot contact met erfgoed op verschillende manieren. De lessen zijn overal toepasbaar, de lay-out past bij de doelgroep en het is gratis. Kinderen zitten tegenwoordig veel en graag achter de computer. Als je dit weet te combineren met een museumbezoek is het een mooie manier om kinderen in contact te brengen met erfgoed.

Uiteraard heeft elk programma zijn sterke en minder sterke kanten. Wij vroegen Annika er naar:

De sterke kant van dit programma is dat het een aanvulling is op ons bestaande aanbod, kinderen kunnen voor of na het bezoek met het onderwerp aan de slag. Het is een leuke manier van informatieoverdracht. Daarnaast bezorgt het ons naamsbekend op het internet en laat je als instelling zien dat je educatie belangrijk vindt.

Een minder sterke kant van het programma is een dat het museum heeft geen inzage heeft in de mate waarin de weblessen daadwerkelijk door de kinderen gemaakt worden. De organisatie van datbewarenwe.nl kan alleen statistieken van alle aangeboden weblessen overhandigen, maar niet specifiek die van jouw organisatie.
Daarnaast krijgen we in de praktijk ook nauwelijks tot geen feedback over de lessen, wat een verbeterpunt zal zijn.

Hoe maak je zo’n webles?
Als instelling bepaal je de inhoud van de webles. Je maakt teksten en opdrachten en plaatst deze in een vast programma. Na goedkeuring wordt de webles op internet gepubliceerd en heb je er als instelling geen omkijken meer naar. We promoten onze weblessen zelf op onze website ( dmv een link) en in onze ‘educatie-flyer’.

Hoe denken jullie over de stelling: ‘een webles maakt het museumbezoek overbodig’?
De vraag of het digitale aanbod er voor zal zorgen dat de leerlingen niet meer in het museum komen zal altijd blijven bestaan. Wij hebben de weblessen altijd als aanvulling op een programma/ expositie in het museum gebruikt en communiceren het ook op deze manier naar de doelgroep. Als je het internet gebruikt als aanvulling, dan kan een digitale les naar mijn idee geen kwaad. Je maakt je museum op deze manier ‘toegankelijker’.

Ik vind het initiatief van datbewarenwe.nl erg goed. Je biedt instellingen de ruimte om aan educatie te doen. Juist voor instellingen die maar een beperkt of geen budget hebben voor educatie is dit een mooie vorm. Tevens laat je als instelling zien dat je cultuur educatie belangrijk vindt en hier graag aan mee wil werken. De vrije toegang tot het internet maakt het mogelijk om kinderen ook vanuit hun luie stoel kennis te laten maken met erfgoed. Tevens wordt er in het onderwijs ook steeds meer met de computer gewerkt.

Hoe worden de weblessen tot nu toe ontvangen door de gebruikers?
Het educatieve programma ‘Alles Kist!’ wordt regelmatig door scholen geboekt. Hierbij vinden de scholen het leuk om te horen dat ze in de klas ook al aan de slag kunnen met de onderwerpen. Zoals eerder vermeld krijgen we niet vaak te horen of de scholen inderdaad de webles gedaan hebben. Dit is voor ons misschien een verbeter punt; scholen vragen naar het gebruik van de lessen.

Museumeducatie.nl bedankt Annika den Burger van het Museum van de 20e eeuw.