Digitale innovatie is voor ieder museum haalbaar, zolang je organisatie over de juiste vaardigheden beschikt. Innovatie is niet eens in de zoveel jaar een groot project neerzetten. Innovatie is continue op zoek zijn naar nieuwe en betere manieren om je publiek te bereiken, op een manier die bij jouw organisatie past.
Zorg dat je organisatie de juiste vaardigheden in huis heeft om op een innovatieve manier na te denken over, maar vooral ook aan de slag te gaan met technologie. Het Innovation Lab heeft tot doel musea, groot en klein, de vaardigheden te geven die nodig zijn om op een innovatieve manier technologie in te zetten in het museale aanbod. Hiermee kunnen ze zelf digitale projecten starten, maar ook succesvoller samenwerken met externe partijen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
Welke vragen moet je stellen?
Door de juiste vragen te stellen zet je niet alleen een sterk concept neer, maar kun je ook effectiever communiceren met externe partijen, wanneer die verantwoordelijk zijn voor (een deel van) de productie. Tijdens het Innovation Lab is er aandacht voor de vragen die je voor en tijdens je project zou moeten stellen.
Hoe weet je of je op de goede weg zit?
Door met je publiek in gesprek te gaan en je concept te testen, bijvoorbeeld aan de hand van simpele (papieren) prototypes, zal het eindproduct beter aansluiten bij de behoeftes en interesses van je doelgroep. Door in een vroeg stadium je concept bij je doelgroep te testen kun je in subsidieaanvragen ook beter aantonen dat je aanbod aansluit bij de vraag van je bezoekers.
Hoe zorg je dat je eindproduct toegankelijk is voor een breed publiek en aansluit bij je doelgroep?
Tijdens de training zal er aandacht zijn voor verschillende prototype technieken en is er de mogelijkheid om deze ook uit te proberen en eigen te maken. Ook is er aandacht voor de toegankelijkheid van digitale toepassingen.
We willen niet overal schermen, kunnen we dan alsnog digitaal innoveren?
Veel te vaak nog wordt digitaal gezien als ‘iets op een scherm’. De integratie van digitale toepassingen kan subtieler, maar ook multisensorisch zijn. Zowel tactiliteit als audio zijn belangrijke elementen en zullen aan bod komen tijdens de training.
Wat betekent digitale integratie?
Het digitale aanbod van je museum zou de totale museumbeleving van je bezoeker moeten versterken. De meeste musea hebben sterke collecties, mooie verhalen en interessante kennis in huis. Digitale innovatie zou erop gericht moeten zijn om deze toegankelijker, spannender en inspirerender te maken voor je publiek en zou niet moeten resulteren in een experience waarbij voor de collectie geen plaats meer is.
Het Digital Innovation Lab is een samenwerking tussen Muse – Mensen & musea, Digital Identities en Acuity Design.
Meer informatie over Digitale Innovatie vind je hier.
Projecten
We zijn gespecialiseerd in publieksgerichte projecten, participatie en co-creatie. Ook organiseren we bijeenkomsten en evenementen. Lees meer.
Advies & onderzoek
We geven advies bij de ontwikkeling van beleid en (publieks)strategieën. Afhankelijk van de vraag is ons onderzoek meer praktisch of theoretisch van aard, van publieksonderzoek tot een sectoranalyse. Lees meer.
Contact
We horen graag van je als je meer wilt weten over ons werk, of als we kunnen helpen met ons project. Je kunt ons bereiken via het contactformulier.
Muse gebruikt cookies om bezoekstatistieken bij te kunnen houden, voor links met social media en om aanmeldingen voor de nieuwsbrief en reacties te faciliteren. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.Oké