Mobiel in het museum – Internationale tips
Waarom zouden musea nog investeren in digitale installaties op zaal als steeds meer bezoekers een smartphone op zak hebben? Het museum hoeft alleen de ontwikkelkosten te betalen, de hardware neemt de bezoeker immers zelf mee. Ook het onderhoud van de toestellen is de verantwoordelijkheid van de bezoekers zelf. Het is niet verrassend dat BYOD (bring your own device) een veel voorkomende term is in discussies over het gebruik van nieuwe media in musea.
Eerder deze maand schreef ik over het fenomeen Museum App en deelde een aantal positief-kritische vragen die we zouden kunnen stellen als een collega voorstelt een app te laten maken. Natuurlijk ben ik niet de enige die over dit onderwerp schrijft en het leek me nuttig wat kennis en informatie van internationale collega’s te delen.
Service Design
Na het schrijven van dit artikel had ik een interessant gesprek met Mischa Gilbert over service design. In dat gesprek en de mailwisseling die er op volgde hadden we het over de rol die digitale media kunnen spelen bij het verbeteren van de bezoekersbeleving.
Service design gaat uit van het principe dat je voor bezoekers (om het bij de museale context te houden) geen product ontwikkeld, zoals een tentoonstelling of een app, maar een service, bijvoorbeeld een leuk dagje uit. Deze manier van denken helpt je om bijvoorbeeld je tentoonstellingen en digitale aanbod te zien als onderdeel van een grotere ervaring. Bovendien helpt het je om te beslissen welke producten onderdeel van je service moeten zijn. Maak je bijvoorbeeld tentoonstelling, omdat je dat altijd al hebt gedaan, of omdat je vindt dat dat iets is wat musea moeten doen? Of maak je een specifieke tentoonstelling, omdat je denkt dat dit de beste manier is om een optimale bezoekersbeleving aan te bieden rond een bepaald thema?
Mischa stuurde me een link door naar dit artikel van Lindsey Green, waarin ze ervoor pleit dat musea ook bij het ontwikkelen van ervaringen voor de mobiele telefoon zich meer op het bieden van een service richten, in plaats van Mobiel als een product te zijn. In plaats van te beginnen bij de wens ‘iets’ met mobiele telefoons te doen zouden musea een stap terug moeten nemen en naar de complete bezoekerservaring moeten kijken. “Design services, not websites” bepleit Green dan ook. De ervaring die je bezoekers met jou als museum hebben begint en eindigt niet met je website (of mobiele product), maar is veel breder dan dat. Wanneer je als doel hebt al de losse elementen, zoals website, kaartverkoop, museumcafé en tentoonstellingen als onderdeel van een algehele bezoekerservaring te zien, kun je op een andere manier na gaan denken over al deze ‘producten’.
Ken je publiek
In een gerelateerd artikel schreef Green samen met Alyson Webb en Martha Henson over het belang onderzoek te doen naar de wensen en verwachtingen van je publiek voordat je aan een digitaal avontuur begint. Waar de bezoekers van één museum misschien gewend zijn om tijdens hun bezoek hun smartphone bij de hand te hebben, geld dat voor een andere doelgroep wellicht helemaal niet. Probeer dit niet te voorspellen, maar doe gedegen onderzoek en leer je publiek echt kennen.
Samen weten we meer
Tenslotte nog een derde artikel in deze reeks, waarin verschillende internationale museumprofessionals tips geven over de manier waarop je het best als museum met mobiel aan de slag kunt. Hoewel ieder museum en elk publiek anders zijn, kan ik iedereen aanraden om vooral de eigen ervaringen en overwegingen te delen met collega’s van buiten je eigen organisatie. Samen weten we namelijk altijd meer en kunnen we de sector als geheel alleen maar mooier maken.
Al deze artikelen komen overigens van de Guardian Culture Professional Netwerk. Ook als Nederlander kun je gratis lid worden van dit Netwerk en je laten inspireren door internationale collega’s.