Het geluid van participatie

Hoe klinkt participatie? Tijdens het project waar ik in 2011 aan werkte in het Science Museum, passeerde allerhande geluiden de revue. Van piepjes en kraakjes, via zware beats en op hol geslagen kinderspeelgoed belandden we bij een grote rode buzzer die klonk elke keer als iemand het woord ‘dubstep’ zei. Een onwaarschijnlijke kakofonie voor een wetenschapsmuseum wellicht. Hoewel we zelf besloten hadden om samen met 12 muzikanten onze collectie electronische muziekinstrumenten te verkennen, had niemand de dubstepbuzzer kunnen voorspellen. Doormiddel van een serie workshops ontwikkelden we met de muzikanten een deel van de tentoonstelling Oramics to Electronica: Revealing Histories of Electronic Music. Na talloze grapjes over dubstep die alleen de muzikanten begrepen zette een van hen de buzzer op tafel. De komst van de buzzer vertegenwoordigt voor mij de sfeer van het project. De muzikanten werkten knetterhard en namen hun taak zeer serieus. Een tentoonstelling mede-ontwikkelen voor een nationaal museum is geen sinecure. Maar gelukkig werd er tijdens het harde werken ook gelachen en voelden ze zich zo thuis in ons ‘instituut’ dat ze een grapje over de kwaliteit van de koffie, of een compliment voor onze koekjeskeuze niet schuwden.

Dit was niet de enige groep waar we mee samenwerkten. Ter voorbereiding van de tentoonstelling werkten we met uiteenlopende groepen aan projecten die zich richtten op de geschiedenis van de electronische muziek. Zo ontwikklede het National Youth Theatre een theaterstuk dat ze in het museum opvoerden. En schrijfsters verdiepten zich in het verhaal van muziekpioneer Daphne Oram en schreven een aantal korte monologen en dialogen die in de tentoonstelling te horen zijn. Maar ons werk met de muzikanten blijft toch mijn favoriet. Deze korte film toont die samenwerking in een notendop.

Oramics to Electronica from Nick Street on Vimeo.

Ik hoop de komende weken een aantal blog posts te schrijven over de verschillende elementen van het Oramics to Electronica project, zowel in het museum als online. Ben je benieuwd naar een specifiek element, of heb je vragen? Laat het me weten.

Merel van der Vaart
Merel has worked in the culture & heritage sector for over 10 years, with organisations across Europe. She prefers to work on projects that build bridges between collections and people and uses digital as one of many tools to explore and create relevance, participation, radical trust and knowledge sharing. In her work, Merel combines hands-on experience with academic knowledge.

Comments are closed.