1 koffer vol

Dit educatieve programma is speciaal op volwassenen gericht. Bedrijven en instellingen kunnen ruimtes in sommige musea huren. 1 KOFFER VOL is een educatief programma voor in de pauze van ongeveer drie kwartier. Het richt zich op samenwerking in groepsverband en relaties leggen tussen kunst en het imago van het bedrijf.
Dit educatieve programma, gericht op volwassenen, is ontwikkeld door de makers van museumeducatie.nl als 4e jaars opdracht Publieksbegeleiding aan de Reinwardt Academie te Amsterdam in opdracht van het Stedelijk Post CS. 1 KOFFER VOL is een educatief pauzeprogramma voor bedrijven en instellingen die gebruik maken van zalen en ruimtes die bij musea te huur zijn. De inhoud van het project is ontwikkeld aan de hand van het Stedelijk Post CS te Amsterdam, maar is voor ieder ander museum bruikbaar. Het resultaat is een fictief praktijkvoorbeeld.

Bedenkingen
Aan de ontwikkeling van het project ging een discussie vooraf over de waarde van een educatief programma. De projectgroep vroeg zich een aantal dingen af:

• In hoeverre moeten mensen gedwongen worden naar het museum te komen, wanneer ze niet uit zichzelf die interesse tonen?

• Kan het museum door middel van educatieve activiteiten deze mensen aan de hand nemen en laten zien dat het museum een fijne plek is om te zijn?

• In hoeverre moeten wij er voor kiezen om het project te ontwerpen voor een doelgroep die niet vanzelfsprekend naar het museum zou gaan.

• Moeten bezoekers iets leren in het museum? Welke rol speelt het museum in het overdragen van kennis, is dit een verouderd principe? Mogen we hier van af wijken?

Onze visie
Naar aanleiding van deze sleutelvragen is een visie op het museum en educatie in het museum geformuleerd.
Wij zijn van mening dat:

• Het museum geen waardeoordeel over kunst moet vellen.
• Het museum de objecten niet ‘interessant’ hoeft te maken.
• Het museum reacties/gevoelens moet ontlokken bij haar publiek.
• Het geven van ‘concrete lessen’ een verouderde leermethode is.
• De doelgroep niet onderschat mag worden.
• Hetgeen de doelgroep zelf uit een educatief project haalt, waardevoller is dan ‘harde feiten’.

Doelgroep
Volwassenen georganiseerd in een bedrijf die het museum in een andere context kennen. Deze mensen komen in een museum wanneer zij gebruik maken van de verhuurde ruimtes, waar zij vergaderen of een conferentie bijwonen.
Het educatieve project zal geen hoofddoel zijn van het bezoek aan het museum, maar een moment van afleiding die tot inspiratie moet leiden en de teamgeest versterkt.

Speerpunten
Het educatieve programma moet:
• vernieuwend zijn;
• een doel hebben, anders dan feiten overbrengen;
• kort en krachtig zijn;
• sfeergevend zijn;
• waardevol zijn;
• veel eigen initiatief bevordert;
• een tipje van de sluier oplichten en vervolgbezoek bevorderen.

Inspiratiebron
Het koffertje, La Boîte-en-Valise, samengesteld door Marcel Duchamp, bevat een verzameling miniaturen van hoogtepunten uit het werk van Marcel Duchamp. Deze koffertjes, een draagbaar museum, verkocht hij. In dit werk vonden we een treffende gelijkenis met onze doelgroep, namelijk de aktetas, waarin zakenmensen hun persoonlijke spullen meedragen.
Daarnaast is een interessante gelijkenis te zien in het feit dat Duchamp voorheen de faciliteiten van het museum gebruikte, maar nu iets eigens in het museum liet zien.

Voordelen voor het bedrijf
• Het huren van een accommodatie heeft een meerwaarde.
• Het geeft een welkome afleiding, de sleur van een vergadering wordt doorbroken.
• Het bevordert creativiteit en inspireert.
• De vergadering of het congres zal langer onthouden worden.
• Een zekere mate van teambuilding.

Voordelen voor het museum
• Naarmate bedrijven meer gebruik maken van deze accommodatie combinatie, genereert dit inkomsten én bezoekers.
• Een imagolift voor deze doelgroep.
• Herhalingbezoek.
• Meer persoonlijke banden met bedrijven die zij later kunnen aanspreken voor bijvoorbeeld sponsoring.